Wednesday, August 27, 2008

Výlet do Singapuru (23.-26.7.2008)

Do Singapuru som išiel na konferenciu, ktorá zabrala 1 deň z mojich 3 a pol dňa strávených v Singapure.

Deň 1.

Lietadlo pristálo na Singapurskom letisku okolo druhej poobede. Najskôr som sa šiel ubytovať na hotel, no hneď potom som vyrazil do prírodnej rezervácie Bukit Timah Nature Reserve (najstarší dažďový prales v Singapure).


Úplne ma ohromilo, aký tam bol neuveriteľný hluk. V meste bolo určite väčšie ticho. Pravdaže sa to dalo zniesť a po chvíli si uši celkom zvykli, no nikdy by som nepovedal, že takýto hluk dokážu robiť cikády. A boli tam nádherné stromy s kmeňmi širokými a korunami vysokými a vo vetvách a na kmeňoch boli samé liany a iné rastliny využívajúce stromy, aby sa dostali bližšie ku svetlu.



Všetko tam bolo také nezvyčajne veľké...


Keď sa zotmelo, šiel som ešte do Čínskej štvrte. Tam bol zase ten mestský typ hluku

Deň 2.

Konferencia od 8:30 do ~18:00, potom výlet do Indickej štvrte. Jedlo tam bolo o dosť drahšie ako v Čínskej štvrti, obchody s tradičným oblečením ponúkali všetko iba z umelých materiálov, veľa zlatníctiev, zopár hinduistických chrámov (tie naozaj stáli za to).

Deň 3.

Na tento deň som mal naplánovaný výlet do Malajzie. Vyrazil som hneď ráno. Singapur je malý, takže je tam všade "na skok". O chvilu som uz stal na autobusovej stanici v Malajzskom meste Johor Bahru. Niekedy sa aj na nasich slovenských autobusových staniciach cítim ako stratený, ale tu bol absolútny chaos. Verím, že aspoň domáci sa v tom dokonale vyznajú a vôbec im to chaotické nepríde. Nikde nebol vyvesený cestovný poriadok, iba spústa chlapov pobehovala po stanici a lákali ľudí do autobusov. Zdalo sa, že iba oni vedia, ktorý autobus má kam namierené. Keď som zistil, že do pralesa v Malajzii by to trvalo asi 3 hodiny tam a 3 späť, povedal som si, že toľko času tráviť v autobuse nebudem, keď som tu iba tak na krátko a odviezol som sa iba do centra mesta. Čakal som nejaké tradičné trhy, kde by ľudia predávali svoje výrobky a ovocie, no našiel som iba obrovský obchodný dom na spôsob nášho Auparku a nikde mi nevedeli povedať, kde by som také trhy našiel. Tak som sa vybral naspäť do Singapuru. Verím, že keby som mal viac času, v Malajzii by sa mi určite moc páčilo. Aspoň viem, kam sa vybrať nabudúce :o)

Zašiel som teda do Singapurskej národnej botanickej záhrady. Bola obrovská. Prišiel som tam niekedy poobede a bol som tam až do zotmenia. Nádherné obrovské stromy, poprepletané korene, orchideje (neviem, či to skloňujem správne) všetkých možných tvarov a farieb.






Konáre a liany sa navzájom preplietali a tvorili krásne útvary:


A bol tam aj tento obrovský strom (tá bledomodrá bodka, to stojím ja pri tom strome):


...toto je detailný pohľad na jeho kôru:


Časť botanickej záhrady tvoril aj pôvodný dažďový prales. Bolo to iba zopár hektárov, ale moc krásnych:



Stromy sa objímali svojimi koreňmi a malé semenáčiky sa túlili medzi nimi:


Deň 4.

Posledný deň v Singapure. Zobudil som sa okolo štvrtej ráno. Na druhý deň o takom čase už budem nastupovať do lietadla, takže mi zostáva posledných 24 hodín v Singapure.

Vyšiel som z hotela do ulíc. Mnoho stánkov bolo otvorených, pravdepodobne ťahajú non-stop.
Hovorím si, že keď som tu posledný deň, tak musím vyskúšať to ich ovocie, aj keby som hneď celú cestu domov presedel v lietadle na záchode. Hlavne som mal zálusk na durian. Je to ázijské ovocie známe hlavne svojim zápachom, no mnohými považované za delikatesu. Hmm. Tak som do jedného stánku s ovocím zašiel a vypýtal si jeden durian. Mali ich tam rozdelené podľa veľkosti a ceny. Vypýtal som si nejaký čo najmenší a najchutnejší. Predavačovi sa rozjasnila tvár. Asi preto, pomyslel som si, že cudzinci až taký záujem o túto domácu špecialitu nemajú. Jeden kúsok vybral, odvážil, rozsekol mačetou na dve polovice, a už som sedel pri stolíku a na tanieri som mal prvú veľkú výzvu tohoto dňa. Čakal som horší zápach. Celkom to šlo. Vo vnútri boli žlto-hnedé dužinaté "ladvinky", na povrchu s mazľavou šupkou (ako na pudingu) a pod šupkou mazľavá dužina a pod dužinou kôstka. S chuťou som sa do toho pustil, ale po niekoľkých sústach mi to chutilo stále menej a menej. Predavač bol zvedavý, či mi chutí. Nemal som odvahu opovrhnúť ich domácou delikatesou ..."Výborné to je" ...predavač bol nesmierne šťastný, že mi chutí. Ešte mi priniesol ďalšie druhy rôzneho citrusového ovocia na ochutnanie. Na tých som si ale naozaj pochutnal.
V pozadí na fotke je spústa stolov a stoličiek. To je bežné vybavenie stánkov s ovocím, hlavne s durianom. Domáci chlapi totiž nechodia na pivo (žiadnu krčmu som v Singapure nevidel), ale "na durian". Možno je to podobné ako s pivom: "málokomu to chutí na prvý krát, ale dá sa na to postupne zvyknúť a potom je to delikatesa".

(Keď som sa vrátil domov, mal som akési zapálené hrdlo, asi od klimatizácie v lietadle, tak mi mamina spravila cibuľový sirup. Chutil aj voňal veľmi podobne ako durian)

Rozhodne by som však nechcel nikoho odradiť, aby durian vyskúšal. Ja by som do toho išiel rozhodne znovu.

Okolo pol šiestej začalo chodiť metro, tak som sadol do prvého, potom som prestúpil na autobus a asi o 45 minut som bol na kraji Singapuru kúsok od rezervácie Sungei Buloh Wetland Reserve. Stačilo iba prejsť kúsok pralesom k hlavnému vchodu. Bolo ešte pološero, nikde nikoho, tak som si užíval divočiny. Až kým som nenarazil na ceduľku "Pozor krokodíli"
Už som si nemyslel, že je dobrý nápad sa prechádzať vo vysokej tráve a predierať sa kroviskami. Z chodníka som radšej neodbočoval a mal som oči na stopkách, len aby som toho krokodýla uvidel prv, než on mňa. Ako som tak stál pri jednom močiari a čakal, či tam niečo neuvidím, asi 2 metre odo mňa prebehlo niečo po blate a skrylo sa to v diere. Bolo to veľké ako dlaň, malo asi osem nôh, tarantula. Uff. Tak to už mi začalo srdce riadne bušiť. Dobre, hovorím si, len žiadnu paniku. Tá určite v džungli zabije viac ľudí, než všetky tarantuly aj hady dohromady. Hlavne pokoj a chladnú hlavu. Tak som išiel ďalej po chodníku. Zrazu som sa obtrel o nejakú pavučinu a div som z kože nevyskočil. Zasmial som sa nad svojou márnou snahou o racionalizáciu strachu a šiel som ďalej s tým, že všade okolo sú krokodíli a tarantuly. V jednom bahnisku som videl aj tohoto bahenného objoživelníka:

V strede fotky, po anglicky "mudskipper", po slovensky neviem

Nakoniec som sa dostal až ku hlavnému vchodu. Zrovna prichádzal autobus plný školákov, na exkurziu do rezervácie. Tam som sa dozvedel, že krokodíli to vlastne nie sú, že iba občas sa nejaký náhodou objaví, ale hneď ho odlovia a odvezú na neďalekú krokodýliu farmu, aby im nežral turistov. Tarantuly, že sú vlastne kraby, ktoré si v blate hĺbia diery, a že vlastne žiadne nebezpečenstvo tu nehrozí. Na jednej strane sa mi uľavilo, no bol som moc rád, že som zažil takú správnu atmosféru divokej džungle s krokodýlmi a tarantulami, aj keď len v mojej hlave.


Takéto mostíky a vyhliadky boli po celej rezervácii

Pohľad na rezerváciu z vyhliadkovej veže

Veverička

Varan

Varan 2

Volavka

Krab na úpätí svojho blatového domčeka


Ako som tak prišiel do jedného drevenom domčeka pri vode, vidím ako je voda zmútená a chalan s fotoaparátom cvaká o 106. Pod domčekom som zbadal vydru, no tá hneď vbehla pod domček (bol totiž na drevenej konštrukcii kúsok nad zemou). My dvaja votrelci sme si ju chceli pravdaže odfotiť, tak sme čakali, kým vylezie. Bola tam dobrých 5 minút a zrazu počujeme šramot pri vchode do domčeka. A to vydra, so zvedavým, skúmavým pohľadom, si nás prišla obzrieť zblízka. Tak sme tam s ňou strávili tak 15 minút a všetci sme si to moc užívali.
Vydra, trochu málo plachá...

...zvedavá...

...a veľmi hravá

Z rezervácie som ešte zašiel znovu do botanickej záhrady a večer do Čínskej štvrte, nakúpiť nejaké drobnosti. Posledným metrom som sa dostal na letisko a o pár hodín som už sedel v lietadle a spomínal na krásne chvíle v Singapure.


Zvyšné fotky sú tu:


Singapore - Best Photos
Výber najlepších fotiek z výletu v Singapure.




2 comments:

Anonymous said...

Skvele napsane :] bavilo me cist az do konce :] Prave jsem se do Singapore pristehovala a hledam napad kam vyrazit. Takze do jungle :D

Michal Fapšo said...

Vďaka :o) Určite v Singapure nájdeš (alebo nájdete :o) veľa ďalších krásnych miest. Napríklad cez CouchSurfing si môžeš nájsť domácich, ktorí by vedeli poukazovať mesto aj okolie (http://www.couchsurfing.org/search/in/country/214/mode/H). Prajem veľa skvelých zážitkov.